2013. szeptember 23., hétfő

Éléskamra

Szombaton betakarítós, kamrafeltöltős napom volt: A picurka kis konyhakertemből felszedtem a sárgarépát, petrezselymet, és 'learattam' a bőven termő sóskát.

A házi vegeta receptjét itt találtam, bár nem ragaszkodtam dekagrammra pontosan az összetételhez, a legtöbb összetevőből inkább egy picivel több került bele.

Elkészítés: 
Húsdarálón ledaráljuk a receptben felsorolt zöldségeket és sóval összekeverjük. Egy éjszakára állni hagyjuk, ezt követően befőttes üvegekbe rakjuk. Felhasználási módja megegyezik a boltban kapható ételízesítővel, azzal a különbséggel, hogy természetesen tartósítószer- és ízfoko mentes. 


Hozzávalók: 
1 kg sárgarépa

1 kg petrezselyemgyökér
1 kg paprika
1 kg paradicsom
1 kg hagyma
2-3 fej fokhagyma
4 fej zeller
2 nagy csomó zöldpetrezselyem
½ kg karalábé
¼ kg kelkáposzta
½ kg karfiol
1,2 kg só


A kertből felszedett, de a vegetához el nem használt többi sárgarépát felaprítottam, fedeles műanyag tálcákba raktam, és irány a fagyasztó.


A petrezselyem zöldjét már napokkal korábban levágtam és megszárítottam, most csak az aprítására került sor. Jó nagy kupac volt frissen leszedve, de szárazon összezúzva csak egy üveggel lett. Viszont kevéske elég belőle az étel ízesítéséhez.

Sóskából termett bőven az idén. Szeretjük, ettük egész nyáron levesnek is, főzeléknek is, és már korábban is tettem el belőle. A mostani adag ennyi. Szinte teljesen elkészítve kerültek az üvegekbe: Olajon, fokhagymát préselve és sót adva hozzá lefonnyasztottam (kevés szódabikarbónától jól szétestek a levelek), forrón üvegekbe raktam, olajat öntöttem a tetejükre, hogy ne kapjon levegőt, majd lezártam, és jól körbebugyoláltam vastag plédekkel. 24 órán keresztül volt ebben a dunsztban, és még mindig elég meleg volt, amikor leszedtem róluk. Télen, amikor felhasználásra kerül, már csak egy tejfölös habarásra lesz szükség.


Szembe jött velem az interneten a házi készítésű 'Nutellának' a receptje. Már napokkal korábban el akartam készíteni, de erre is csak most került sor. Az eredeti receptet másolom ide, de nekem - noha betartottam a leírtakat - nem lett elég lágy, kissé nehezen kenhető, ezért ha legközelebb készítem, én több vajat teszek hozzá. Az íze fenomenális, és nem utolsó sorban egészséges, tudom, hogy mi van, és mi nincs (adalék, színezék, tartósító stb.) benne!

Hozzávalók kb. 500 g-hoz:
200 g mogyoró (pörkölt, sótlan)
170 g csokoládé - ét (45-59%-os)
100 g csokoládé - tej
1 evőkanál kristálycukor
3 evőkanál vaj
3 evőkanál kakaópor (nem instant)
1 csipet só

Elkészítés:
  • A mogyorót egy serpenyőben megpirítjuk - akkor jó ha pattog - de vigyázzunk, hogy ne égessük meg. Majd egy konyharuhával ledörzsöljük a héját.
  • Közben gőz felett felolvasztjuk az ét-, és tejcsokoládét.
  • A mogyorót aprítóba tesszük és 2-3 menetben krémessé őröljük. Majd egy késes aprítóba tesszük, hozzáadjuk a vajat, kakaóport, cukrot, sót és kb. 2 percig krémessé aprítjuk. Tipp: Minél nagyobb teljesítményű az aprítónk, annál krémesebb lesz a krémünk. Darabosan sem rossz, legalább látszik rajta, hogy házilag készült
  • Ha felolvadt a csokoládé, akkor hozzáöntjük a mogyorós masszához és további 3 percig krémesítjük.
  • A krémet üvegekbe töltjük. 

(Négy üveggel lett, de egyet még frissében, gofrira kenve elfogyasztott a család.)


A megmaradt kifli és kenyérdarabokat mindig felaprítom és megszárítom, ezen a héten is így történt. Diódarálón szoktam ledarálni, most ennyi 'zsemlemorzsa' lett belőle.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése